Voedselconsumptie

Voedselconsumptie

Vraag 1

Hoeveel ‘verborgen suikers’ eten we?

Antwoord

Zogenaamde 'verborgen suikers' leveren gemiddeld minder dan 1 procent van de totale hoeveelheid calorieen, blijkt uit recent onderzoek in Nederland van Wageningen University. Van alle suikers die wij op een dag eten, krijgen wij ongeveer 4,1 gram van deze 'verborgen suikers' binnen. Dit is de hoeveelheid suikers in één slokje appelsap. 

Met de term ‘verborgen suikers’ bedoelen ngo’s, suikers die zijn toegevoegd in producten waarvan de consument het niet direct verwacht. De EU verplicht fabrikanten om alle toegevoegde suikers specifiek te vermelden op het etiket. Suikers zijn dus nooit verborgen in een product.

Fabrikanten gebruiken 'verborgen suikers' onder meer in soepen, sauzen, vleeswaren en hartige snacks. De suikers helpen bijvoorbeeld om de juiste, kleine hoeveelheid geur- of smaakstoffen tijdens het productieproces toe te voegen. Deze suikers hebben zo een technologische functie. Een bakker voegt bijvoorbeeld een beetje suiker toe om brooddeeg te laten rijzen. Dit brood bevat per 100 gram, 2 tot 3 gram suikers. Per boterham is dat 0,7 tot 0,9 gram suikers.

Vergelijk dat maar eens met ketchup. Deze saus bevat naar verhouding veel suikers (25 gram per 100 gram). Een derde van die suikers komt uit de tomaten zelf. De overige suikers zijn toegevoegd om de zure smaak te neutraliseren en de wateractiviteit te verlagen. Twee derde valt onder de term ‘verborgen suikers’. Eén eetlepel ketchup levert 6,2 gram suikers maar Nederlanders eten gemiddeld niet veel ketchup.

De Wageningse onderzoekers hebben vastgesteld dat ‘verborgen suikers’ gemiddeld minder dan 1 procent (0,7 procent) van de totale hoeveelheid calorieën leveren. Het overgrote deel (92 procent) van de inneming van toegevoegde suikers wordt geleverd door ‘zoete’ producten als frisdrank, cake en koek, sap, suiker en snoep. Dit zijn producten waarvan de onderzoekers aannemen dat de consument de aanwezigheid van suikers hierin verwacht.

Lees meer over dit onderzoek op de website van het Kenniscentrum suiker & voeding

Vraag 2

Hoeveel toegevoegde suikers eten we jaarlijks?

Antwoord

De jaarlijkse gemiddelde inname van toegevoegde suikers door Nederlanders is 26 kg. Dit is een gemiddelde dagelijkse inname van 71 gram per dag en draagt voor 12% bij aan de totale energie-inname. Het aandeel toegevoegde sacharose (suiker) hierin is onbekend. 

Mannen (19-69 jaar) hebben een hogere inname (53-74 gram per dag) dan vrouwen (42-57 gram per dag). De meeste toegevoegde suikers – 100 gram per dag – worden gegeten door jongens in de leeftijd van 14-18 jaar. Meisjes van 9-13 jaar hebben met 90 gram per dag de hoogste inname onder vrouwen. Kinderen (7-18 jaar) nemen in zowel grammen als energiepercentage meer toegevoegde suikers in dan volwassenen (19-69 jaar). Toegevoegde suikers zijn alle mono- en disachariden (ofwel suikers) die tijdens de productie en bereiding van voedingsmiddelen worden toegevoegd. Van nature aanwezige mono- en disachariden in onbewerkte producten (fruit, groente, peulvruchten, aardappelen, vis, vlees, gevogelte en eieren) en in sappen, fruitconcentraten en brood vallen niet onder deze term, evenmin als lactose in zuivelproducten.

Voor meer informatie zie: www.kenniscentrumsuiker.nl                                           

Vraag 3

Hoeveel suiker eten we per jaar?

Antwoord

De gemiddelde inname van suiker onder de Nederlandse bevolking is 65 gram per dag, per jaar is dit 24 kg.

Dit is zowel de toegevoegde als van nature aanwezige suiker in bijvoorbeeld fruit en groente. Mannen (19-69 jaar) hebben een hogere inname (52-67 gram per dag) dan vrouwen (45-55 gram per dag). De meeste suiker – 85 gram per dag – wordt gegeten door jongens in de leeftijd van 9-13 jaar. Meisjes  van dezelfde leeftijd eten 82 gram per dag. Vrouwen (50-69 jaar) komen uit op 45 gram suiker per dag.

Voor meer informatie zie: www.kenniscentrumsuiker.nl

Vraag 4

Is de suikerconsumptie gestegen?

Antwoord

Nee, de inname van suikers is niet gestegen sinds 1987.

Alle mono- en disachariden (dat zijn alle eenvoudige suikers samen) leveren 21 procent van de dagelijkse energie-inname. Dit zijn zowel suikers die van nature aanwezig zijn als toegevoegd. De totale inname van sacharose (suiker) is gemiddeld 65 gram per dag (24 kg per jaar). Dit is van nature aanwezige (in fruit en groente) en toegevoegde sacharose (kristalsuiker). Sacharose levert gemiddeld 11 procent van de dagelijkse energie-inname. De voornaamste bronnen van mono- en disachariden zijn bij kinderen frisdrank en zuivelproducten. Dit geldt ook voor volwassen mannen. Vrouwen halen hun suikers vooral uit zuivelproducten en fruit.

Bijdrage van producten aan de dagelijkse inname van mono- en disachariden:

infographic

Voor meer informatie: www.kenniscentrumsuiker.nl