Voedselconsumptie

Voedselconsumptie

Vraag 1

Hoeveel suiker eten we per jaar?

Antwoord

Nederlanders eten gemiddeld 110 gram suikers per dag. Dit is 21% van de gemiddelde dagelijkse energie-inname.

Kinderen eten meer suikers (121 gram per dag) dan volwassenen (108 gram per dag). Ruim een kwart (27%) van de energie die kinderen dagelijks binnenkrijgen komt uit suikers. Bij volwassenen is dit 19%.

Productgroepen die het meeste bijdragen aan inname van suikers:

  1. Niet-alcoholische dranken
  2. Zuivel
  3. Suiker en snoepgoed
  4. Fruit, noten en olijven
  5. Koek en gebak

Voor meer informatie zie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/voedselconsumptie

Vraag 2

Zijn we de afgelopen jaren meer suikers gaan eten?

Antwoord

De gemiddelde inname van suikers was in de periode 1987-1998 vrij stabiel. In de periode 2007-2016 is de inname van mono- en disachariden licht gedaald. In de afgelopen 30 jaar zijn we in Nederland minder suikers gaan eten.

Voor meer informatie zie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/voedselconsumptie

Vraag 3

Hoeveel toegevoegde suikers eten we jaarlijks?

Antwoord

In 2012-2016 is de jaarlijkse gemiddelde inname van toegevoegde suikers door Nederlanders 22 kg. Dat is 4 kilo minder dan in de vorige meetperiode (2007-2010 versus 2012-2016). Dagelijks komt dit neer op 60 gram en draagt voor 11% bij aan de totale energie-inname.

Meer dan de helft van alle suikers die we binnenkrijgen (110 gram) komt van toegevoegde suikers. De overige suikers die we binnenkrijgen zijn 'van nature aanwezige suikers' in groente, fruit en zuivel en daar eten we dagelijks 50 gram van. Kinderen eten meer toegevoegde suikers (73 gram per dag) dan volwassenen (57 gram per dag). Zo’n 15% van de energie die kinderen binnenkrijgen komt van toegevoegde suikers. Bij volwassenen is dit zo’n 10%.

Productgroepen die het meeste bijdragen aan inname van toegevoegde suikers:

  1. Suiker en snoepgoed
  2. Niet-alcoholische dranken
  3. Koek en gebak
  4. Zuivel
  5. Sauzen en smaakmakers

Voor meer informatie zie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/voedselconsumptie

Vraag 4

Hoeveel ‘vrije suikers’ eten we?

Antwoord

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. De gemiddelde inname van vrije suikers in Nederland is 68 gram per dag.

Deze inname draagt voor 13% bij aan de totale dagelijkse energie-inname. Met name de vruchtensappen voegen zo’n 8 gram per dag toe aan de inname van de vrije suikers.

Voor meer informatie zie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/voedselconsumptie

Vraag 5

Hoeveel ‘verborgen suikers’ eten we?

Antwoord

‘Verborgen suikers’ is geen officiële term. Er wordt vanuit gegaan dat ‘verborgen suikers’ alle mono- en disachariden zijn die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen waarvan de consument het niet verwacht, zoals bijvoorbeeld in soepen, vlees, kant-en-klaarmaaltijden, groente en sauzen. Het gaat om kleine hoeveelheden suikers. De suikers helpen bijvoorbeeld om de juiste, kleine hoeveelheid geur- of smaakstoffen tijdens het productieproces toe te voegen. Deze suikers hebben zo een technologische functie.

'Verborgen suikers' dragen nauwelijks bij aan de totale energie inname. Ze leveren gemiddeld minder dan 1% van de totale hoeveelheid calorieën die we innemen. De gemiddelde inname van verborgen suikers in de Nederlandse bevolking bedraagt 4,1 gram per dag. Dit komt neer op één suikerklontje per dag of de hoeveelheid suikers in een slokje appelsap.

Voor meer informatie zie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/voedselconsumptie