Voedselconsumptie

Voedselconsumptie

Vraag 1

Hoeveel suiker eten we per jaar?

Antwoord

Nederlanders eten gemiddeld 110 gram per dag. Dit is 21% van de gemiddelde dagelijkse energie-inname.

Kinderen eten meer suikers (121 gram per dag) dan volwassenen (108 gram per dag). Ruim een kwart (27%) van de energie die kinderen dagelijks binnenkrijgen komt uit suikers. Bij volwassenen is dit 19%.

Productgroepen die het meeste bijdragen aan inname van suikers:

  1. Niet-alcoholische dranken
  2. Zuivel
  3. Suiker en snoep
  4. Fruit, noten en olijven
  5. Koek en gebak

Voor meer informatie zie: www.kenniscentrumsuiker.nl

Vraag 2

Zijn we de afgelopen jaren meer suikers gaan eten?

Antwoord

Nee, de inname van suikers is niet gestegen sinds 1987.

Sinds de eerste meting in 1987 is de inname van suikers vrij stabiel. De laatste meting uit ’12-’16 wijst erop dat de stabiele trend doorzet (en zelfs iets dalend is).

Bijdrage van producten aan de dagelijkse inname van suikers:

  1. ​Niet-alcoholische dranken
  2. Zuivel
  3. Suiker en snoep
  4. Fruit, noten en olijven
  5. Koek en gebak

Voor meer informatie: www.kenniscentrumsuiker.nl

Vraag 3

Hoeveel toegevoegde suikers eten we jaarlijks?

Antwoord

De jaarlijkse gemiddelde inname van toegevoegde suikers door Nederlanders is 22 kg, dat is 4 kilo minder dan in de vorige meetperiode (2007-2010). Dagelijks komt dit neer op 60 gram en draagt voor 11% bij aan de totale energie-inname. 

De overige suikers die we binnenkrijgen zijn 'van nature aanwezige suikers' en daar eten we dagelijks 50 gram van. Meer dan de helft van alle suikers die we binnenkrijgen (110 gram) komt van toegevoegde suikers. Kinderen eten meer toegevoegde suikers (73 gram per dag) dan volwassenen (57 gram per dag). Zo’n 15% van de energie die kinderen binnenkrijgen komt van toegevoegde suikers. Bij volwassenen is dit zo’n 10%.

Productgroepen die het meeste bijdragen aan inname van toegevoegde suikers:

  1. Suiker en snoep
  2. Niet-alcoholische dranken
  3. Koek en gebak
  4. Zuivel
  5. Sauzen en smaakmakers

Voor meer informatie zie: www.kenniscentrumsuiker.nl                                           

Vraag 4

Hoeveel ‘vrije suikers’ eten we?

Antwoord

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers in vruchtensappen en vruchtenconcentraat. De gemiddelde inname van vrije suikers in Nederland is 68 gram per dag.

Deze inname draagt voor 13% bij aan de totale dagelijkse energie-inname. Met name de vruchtensappen voegen zo’n 8 gram per dag toe aan de inname van de vrije suikers.

Vraag 5

Hoeveel ‘verborgen suikers’ eten we?

Antwoord

Zogenaamde 'verborgen suikers' leveren gemiddeld minder dan 1 procent van de totale hoeveelheid calorieen, blijkt uit recent onderzoek in Nederland van Wageningen University. Van alle suikers die wij op een dag eten, krijgen wij ongeveer 4,1 gram van deze 'verborgen suikers' binnen. Dit is de hoeveelheid suikers in één slokje appelsap. 

Met de term ‘verborgen suikers’ bedoelen ngo’s, suikers die zijn toegevoegd in producten waarvan de consument het niet direct verwacht. De EU verplicht fabrikanten om alle toegevoegde suikers specifiek te vermelden op het etiket. Suikers zijn dus nooit verborgen in een product.

Fabrikanten gebruiken 'verborgen suikers' onder meer in soepen, sauzen, vleeswaren en hartige snacks. De suikers helpen bijvoorbeeld om de juiste, kleine hoeveelheid geur- of smaakstoffen tijdens het productieproces toe te voegen. Deze suikers hebben zo een technologische functie. Een bakker voegt bijvoorbeeld een beetje suiker toe om brooddeeg te laten rijzen. Dit brood bevat per 100 gram, 2 tot 3 gram suikers. Per boterham is dat 0,7 tot 0,9 gram suikers.

Vergelijk dat maar eens met ketchup. Deze saus bevat naar verhouding veel suikers (25 gram per 100 gram). Een derde van die suikers komt uit de tomaten zelf. De overige suikers zijn toegevoegd om de zure smaak te neutraliseren en de wateractiviteit te verlagen. Twee derde valt onder de term ‘verborgen suikers’. Eén eetlepel ketchup levert 6,2 gram suikers maar Nederlanders eten gemiddeld niet veel ketchup.

De Wageningse onderzoekers hebben vastgesteld dat ‘verborgen suikers’ gemiddeld minder dan 1 procent (0,7 procent) van de totale hoeveelheid calorieën leveren. Het overgrote deel (92 procent) van de inneming van toegevoegde suikers wordt geleverd door ‘zoete’ producten als frisdrank, cake en koek, sap, suiker en snoep. Dit zijn producten waarvan de onderzoekers aannemen dat de consument de aanwezigheid van suikers hierin verwacht.

Lees meer over dit onderzoek op de website van het Kenniscentrum suiker & voeding