Overgewicht

Overgewicht

Vraag 1

Is er een relatie tussen de inname van suiker en overgewicht?

Antwoord

Er is in Nederland geen directe samenhang tussen de hoeveelheid suiker die we innemen en overgewicht.

In 2020 had de helft (50,0%) van de volwassen Nederlanders overgewicht. In de periode (1990-2020) dat het aantal mensen met overgewicht in Nederland fors steeg, is de consumptie van suiker licht gedaald.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/overgewicht

Vraag 2

Waar word je dik van?

Antwoord

Overgewicht ontstaat als iemand gedurende een langere periode via voedingsmiddelen en dranken meer energie binnenkrijgt dan dat het lichaam verbrandt.

Mensen met overgewicht doen er goed aan hun energie-inname te verminderen. Kleinere porties en minder calorieën is daarbij belangrijk. Dit houdt dus ook in minder calorieën uit suikers. Behalve een te hoge energie-inname, speelt een gebrek aan lichamelijke activiteit een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht. De Gezondheidsraad heeft daarom in 2017 beweegrichtlijnen uitgebracht. In deze beweegrichtlijnen staat dat volwassenen minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning moeten doen en minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/overgewicht

Vraag 3

Kan je beter meer bewegen of minder eten?

Antwoord

Zowel voldoende bewegen als een gebalanceerd voedingspatroon zijn belangrijk voor de gezondheid en een gezond lichaamsgewicht.

Minder eten zorgt ervoor dat iemand minder calorieën binnenkrijgt, terwijl meer bewegen zorgt voor een hoger calorieverbruik. Iemand valt af wanneer het calorieverbruik groter is dan de calorie-inname. Voldoende bewegen bevordert de gezondheid en kwaliteit van leven, ook als men er niet van afslankt. Regelmatig matig intensief bewegen (zoals fietsen, stevig wandelen) verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, botontkalking, dikke darmkanker en borstkanker.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/overgewicht

Vraag 4

Wie hebben in Nederland vooral te kampen met een te hoog gewicht?

Antwoord

In 2020 had 50,0% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht of obesitas (ernstig overgewicht). In totaal heeft 14% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder obesitas. Overgewicht komt vaker voor bij mannen (53,2%) dan bij vrouwen (46,9%). Bij obesitas is dat andersom: meer vrouwen hebben obesitas dan mannen (15,4% versus 12,3%). Daarnaast komt overgewicht en obesitas vaker voor bij laagopgeleiden dan hoogopgeleiden.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/overgewicht

Vraag 5

Is er nog behoefte aan suiker nu er zoveel light-producten te koop zijn?

Antwoord

Bij vloeibare producten wordt suiker vaak vervangen door calorieloze zoetstoffen. Deze alternatieven voor suiker lijken zeer gewild, maar tot op heden blijken zoetstoffen beperkt toepasbaar en hebben vaak bij- of nasmaken. De zoete smaak van suiker is uniek en suiker heeft specifieke functionele eigenschappen, waardoor vervanging vaak heel moeilijk is.

Voor vloeibare producten is het makkelijker om suiker te vervangen dan voor vaste producten. Bij vaste producten zorgt suiker namelijk ook voor volume, bruining, structuur en karamelisatie. Deze eigenschappen hebben zoetstoffen niet.

Voor meer informatie: www.kenniscentrumsuiker.nl

Vraag 6

Is suiker een dikmaker?

Antwoord

Suiker is een zoetmaker, geen specifieke dikmaker.

Overgewicht ontstaat als iemand gedurende een langere periode via voedingsmiddelen en dranken meer energie binnenkrijgt dan dat het lichaam verbrandt. Het maakt niet uit of het teveel aan calorieën afkomstig is van koolhydraten, waaronder suiker(s), van vet, eiwitten of alcohol. Zo bevatten alle koolhydraten per gram 4 kcal, evenals eiwitten. Vet daarentegen bevat 9 kcal per gram en alcohol 7 kcal per gram. Suiker is dus geen specifieke dikmaker, maar een teveel aan suiker is niet wenselijk. Het gaat om de totale hoeveelheid calorieën, die in balans moet zijn met het energieverbruik. Het is belangrijk een gezonde basisvoeding te gebruiken, zoals volop groente, fruit en volkorenproducten. Naast die basisvoeding is er, afhankelijk van leeftijd en geslacht, 200-400 kcal over voor het eten of drinken van “extra’s”, zoals hartige snacks, zoete snacks en met suikerhoudende (fris)dranken.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/overgewicht