Algemeen

Algemeen

Vraag 1

De consumptie van suiker: eigen verantwoordelijkheid?

Antwoord

Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die ligt bij de consument, maar ook bij de industrie, overheid en voorlichters.

Cosun Beet Company en Kenniscentrum suiker & voeding zijn van mening dat overconsumptie van suiker ongewenst is. Dat geldt voor alle voedingsstoffen, dus ook voor suiker. Verantwoorde consumptie van suiker past in een gevarieerd voedingspatroon. Het is van belang om overgewicht en obesitas binnen de bevolking terug te dringen. Alle calorieën tellen mee, ook die van suiker. In winkels is een uitgebreid aanbod van verschillende producten, ook van producten met weinig of vrijwel geen calorieën. De consument maakt zelf de keuze, maar moet wel de beschikking hebben over goede informatie. De informatie op de verpakking over de voedingswaarde, inclusief de hoeveelheid calorieën en suikers helpt daarbij.

Kijk voor meer informatie op: www.kenniscentrumsuiker.nl  

Vraag 2

Word je dik van suikerhoudende frisdranken?

Antwoord

Overgewicht ontstaat als iemand gedurende een langere periode via voedingsmiddelen en dranken meer energie binnenkrijgt dan dat zijn lichaam verbrandt.

Suikerhoudende dranken verzadigen minder ten opzichte van vaste voedingsmiddelen met suikers. Hierdoor krijg je snel te veel energie binnen. Bedenk dat je een glas sinaasappelsap (met 3 geperste sinaasappels) zo wegdrinkt, terwijl je niet zo gemakkelijk eenzelfde hoeveelheid sinaasappels opeet, maar je krijgt wel dezelfde hoeveelheid energie en suiker binnen.

De Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad (2015) zeggen: drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Wees hierom kritisch in het gebruik van suikerhoudende dranken (ook vruchtensappen en gezoete zuiveldranken).

Kijk voor meer informatie op: www.kenniscentrumsuiker.nl  

Vraag 3

Welke functies heeft suiker?

Antwoord

Suiker is een zoetmaker, smaakmaker, smaakversterker en conserveermiddel. Daarnaast geeft suiker stevigheid, structuur, kleur en volume aan producten.

Suiker is een zoetmaker in bijvoorbeeld koffie en thee, maar ook in chocola, gebak, snoepgoed en desserts.

Suiker dient als smaakmaker en smaakversterker om bijvoorbeeld de smaak van zure (bijvoorbeeld rode bessen) en bittere producten (bijvoorbeeld chocolade) te accentueren en te verbeteren.

Suiker wordt als conserveermiddel gebruikt in bijvoorbeeld jam en voor gekonfijte vruchten. Bacteriën kunnen niet overleven bij een suikerconcentratie boven de 60%.

Suiker geeft veel producten stevigheid en structuur, bijvoorbeeld in koek en ijs. Suiker zorgt voor de krokante eigenschap in koekjes. En suiker verlaagt het vriespunt van ijs en het zorgt voor smeuïgheid.

Suiker kan bij verhitting geur en kleur aan producten geven. Van die bruinkleurende eigenschappen en de karakteristieke smaak wordt gebruik gemaakt voor bijvoorbeeld crème karamel.

In cake zorgt suiker niet alleen voor de zoete smaak, maar ook voor het volume.

Kijk voor meer informatie op: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/147-suiker-in-voedingsmiddelen/595-suiker-in-voedingsmiddelen

 

Vraag 4

Is van nature aanwezige suiker gezonder dan kristalsuiker?

Antwoord

Van nature aanwezige suiker is niet (on)gezonder dan kristalsuiker.

Van nature aanwezige suikers komen van nature voor in bijvoorbeeld fruit, vruchtensap en honing. Kristalsuiker (sacharose) komt van nature in grote hoeveelheden voor in suikerbiet en suikerriet. In de suikerfabriek wordt de suiker uit de biet en het riet gehaald. In het lichaam wordt geen onderscheid gemaakt tussen suiker die van nature aanwezig is en kristalsuiker. Alle suikers leveren 4 kcal per gram, worden op dezelfde manier in het lichaam afgebroken en passen binnen een gezond voedingspatroon, als ze maar met mate worden geconsumeerd. Overmatig gebruik (en dus veel calorieën) moet worden voorkomen, maar dit geldt voor alle voedingsstoffen.

Kijk voor meer informatie op: www.kenniscentrumsuiker.nl  

Vraag 5

Wanneer mag een product light worden genoemd?

Antwoord

Een product mag ‘light’ heten wanneer het tenminste 30% minder calorieën, 30% minder vet of 30% minder suiker bevat dan het vergelijkbare product.

Een light-frisdrank bevat maar weinig calorieën omdat (een deel van) de suiker is vervangen door kunstmatige zoetstof. Echter, niet alle light-producten leveren minder calorieën. In light-koekjes wordt de suiker bijvoorbeeld vaak vervangen door andere koolhydraten om volume te behouden. Alle koolhydraten, inclusief suiker, bevatten dezelfde hoeveelheid energie. Het verschil in calorieën tussen het originele en het light-koekje is er daardoor niet. Suiker geeft veel producten ook volume, vervanging door zoetstoffen is daardoor lastig.

Kijk voor meer informatie op: https://suikerinfo.nl/24-faq/308-betekent-minder-suiker-ook-minder-calorieen

Vraag 6

Is fructose (on)gezond?

Antwoord

Nee, een normale consumptie (30-60 gram per dag) van fructose is niet ongezond.

Kristalsuiker (of sacharose) bestaat voor 50% uit glucose en voor 50% uit fructose. Fructose komt van nature voor in fruit en honing, en in mindere mate in groente. Het wordt ook wel vruchtensuiker genoemd. Onderzoek suggereert dat een hoge inname van fructose (meer dan 20% van de energie in onze voeding afkomstig van fructose, of ± 100 gram per dag) de gezondheid nadelig kan beïnvloeden. De gemiddelde Nederlander eet ongeveer 50 gram fructose per dag.

Kijk voor meer informatie op: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/fructose

Vraag 7

Hoeveel suiker mag je eten?

Antwoord

De Gezondheidsraad (het onafhankelijke wetenschappelijke adviesorgaan van de overheid) geeft geen specifieke richtlijn voor het gebruik van suiker. Wel geven ze een aanbeveling over het gebruik van suikerhoudende dranken, namelijk: “Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken”. Onder suikerhoudende dranken vallen onder andere vruchtendrank, vruchtennectar, frisdranken, ijsthee, gevitamineerd water en sportdranken waaraan suikers zijn toegevoegd.

Voor meer informatie: https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/richtlijnen-en-adviezen

Vraag 8

Is suiker natuurlijk/onnatuurlijk?

Antwoord

Suiker is een product uit de natuur.

De groene bladeren van de suikerbiet halen energie uit zonlicht. Deze energie wordt in de vorm van suiker opgeslagen in de biet. De suikerbiet bestaat voor 17% uit suiker en voor de rest uit water en overige stoffen. In de suikerfabriek wordt de biet vervolgens in stukjes geneden en gekookt. Het ruwsap wat dan ontstaat wordt gezuiverd, ingedikt, gecentrifugeerd en uiteindelijk gedroogd.

Kijk voor meer informatie op: https://suikerinfo.nl/suiker/van-biet-tot-suiker

Vraag 9

Rietsuiker gezonder dan witte suiker?

Antwoord

Nee, rietsuiker is niet (on)gezonder dan witte suiker.

Kristal-/tafelsuiker wordt gewonnen uit suikerriet én uit suikerbieten. Bij suikerriet zit de suiker (ook wel sacharose genoemd) in de stengel, bij suikerbieten in de wortel. De sacharose uit beide bronnen is identiek, het enige verschil is de groeiwijze. Er is dus geen verschil in voedingswaarde. Rietsuiker is doorgaans wat donkerder van kleur omdat de productiemethode verschilt van bietsuiker. Rietsuiker wordt korter gecentrifugeerd dan bietsuiker, waardoor een kleine hoeveelheid donkerbruine (melasse)stroop achter blijft op de suikerkorrels.

Kijk voor meer informatie op: https://suikerinfo.nl/24-faq/289-is-rietsuiker-gezonder-dan-bietsuiker