Algemeen

Algemeen

Vraag 1

De consumptie van suiker: eigen verantwoordelijkheid?

Antwoord

Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die ligt bij de consument, maar ook bij de industrie, overheid en voorlichters.

Suiker Unie en Kenniscentrum suiker & voeding zijn van mening dat overconsumptie van suiker ongewenst is. Dat geldt voor alle voedingsmiddelen, dus ook voor suiker. Suiker past in een gevarieerd voedingspatroon. Het is van belang om overgewicht en obesitas binnen de bevolking terug te dringen. Alle calorieën tellen mee, ook die van suiker. In winkels is een uitgebreid aanbod van verschillende producten, ook van producten met weinig of vrijwel geen calorieën. De consument maakt zelf de keuze, maar moet wel de beschikking hebben over goede informatie. De informatie op de verpakking over de voedingswaarde, inclusief de hoeveelheid suikers en calorieën helpt daarbij.

Vraag 2

Word je dik van suikerhoudende frisdranken?

Antwoord

Suiker in frisdrank is geen specifieke dikmaker. Iemand wordt te zwaar als er meer wordt gegeten dan er wordt gebruikt bij het bewegen.

Het verschil tussen suikerhoudende dranken en vaste producten is dat dranken met suiker minder lijken te verzadigen (het gevoel van “vol zitten”) dan vaste voedingsmiddelen. Een glas sinaasappelsap drink je zo op, terwijl je met het pellen en opeten van drie sinaasappels een tijd bezig bent. Daarom kan iemand in korte tijd veel energie binnen krijgen. Wees dus kritisch in het gebruik van suikerhoudende frisdranken.

Vraag 3

Welke functies heeft suiker?

Antwoord

Suiker is een zoetmaker, smaakmaker en versterker, conserveermiddel, geeft stevigheid en structuur, kleur en volume aan producten.

Suiker is een zoetmaker in bijvoorbeeld koffie en thee, maar ook in chocola, gebak, snoepgoed en desserts.
 
Suiker dient als smaakmaker- en versterker om bijvoorbeeld de smaak van zure (bijvoorbeeld rode bessen) en bittere producten (bijvoorbeeld chocolade) te accentueren en te verbeteren.
 
Suiker wordt als conserveermiddel gebruikt in bijvoorbeeld jam en voor gekonfijte vruchten. Bacteriën kunnen niet overleven bij een suikerconcentratie boven de 60%.
 
Suiker geeft veel producten stevigheid en structuur, bijvoorbeeld in koek en ijs. Suiker zorgt voor de krokante eigenschap in koekjes. En suiker verlaagt het vriespunt van ijs en het zorgt voor smeuïgheid.
 
Suiker kan bij verhitting geur en kleur aan producten geven. Van die bruinkleurende eigenschappen en de karakteristieke smaak wordt gebruik gemaakt voor bijvoorbeeld het glaceren van petits fours en voor crème karamel.
 
In cake zorgt suiker niet alleen voor de zoete smaak, maar ook voor het volume.

Kijk voor meer informatie op: www.suikerinfo.nl

Vraag 4

Is van nature aanwezige suiker gezonder dan kristalsuiker?

Antwoord

Van nature aanwezige suiker is niet (on)gezonder dan kristalsuiker.

Van nature aanwezige suikers, waaronder kristalsuiker (sacharose), komen van nature voor in bijvoorbeeld  fruit, vruchtensap en honing. Kristalsuiker komt van nature in grote hoeveelheden voor in suikerbiet en suikerriet. In de suikerfabriek wordt de suiker uit de biet en het riet gehaald. In het lichaam wordt geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige en toegevoegde suikers. Ze leveren allemaal 4 kcal per gram, worden op dezelfde manier in het lichaam afgebroken en passen binnen een gezond voedingspatroon, als ze maar met mate worden geconsumeerd. Overmatig gebruik (en dus veel calorieën)  moet worden voorkomen, maar dit geldt voor alle voedingsmiddelen.

Bron: Nederlands Voedingsstoffenbestand
(NEVO 13-03-2014) en Danish Food Composition Database* (DFCD 13-03-2014)

Vraag 5

Wanneer mag een product light worden genoemd?

Antwoord

Een product mag ‘light’ heten wanneer het tenminste 30% minder calorieën, 30% minder vet of 30% minder suiker bevat dan het vergelijkbare product.

Een light-frisdrank bevat maar weinig calorieën omdat (een deel van) de suiker is vervangen door kunstmatige zoetstof. Niet alle light-producten leveren minder calorieën. In light-koekjes wordt de suiker bijvoorbeeld vaak vervangen door andere koolhydraten om volume te behouden. Het verschil in calorieën tussen het originele en het light-koekje is daardoor verwaarloosbaar klein. Alle koolhydraten, inclusief suiker, bevatten namelijk dezelfde hoeveelheid energie. Suiker geeft veel producten ook volume, vervanging door zoetstoffen is daardoor lastig.

Vraag 6

Is fructose (on)gezond?

Antwoord

Nee, een normale consumptie (30-60 gram per dag) van fructose is niet ongezond.

Suiker bestaat voor 50% uit glucose en voor 50% uit fructose. Daarnaast komt het van nature voor in fruit en honing, en in mindere mate in groente. Het wordt ook wel vruchtensuiker genoemd. Fructose kan bij hoge inname (meer dan 20% van de energie in onze voeding afkomstig van fructose, of ± 100 gram per dag) de gezondheid nadelig beïnvloeden. De gemiddelde Nederlander komt uit op 49 gram fructose per dag.

Vraag 7

Hoeveel suiker mag je eten?

Antwoord

De Nederlandse Gezondheidsraad geeft geen specifieke richtlijn voor het gebruik van suiker.

De Gezondheidsraad (het onafhankelijke wetenschappelijke adviesorgaan van de overheid) adviseert dat 40-70% van de energie in onze voeding afkomstig moet zijn van koolhydraten. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen suiker(s) en complexe koolhydraten (bijv. zetmeel). Wel zou een voeding met een grote hoeveelheid toegevoegde suikers onvoldoende vitamines en mineralen kunnen bevatten. Uit onderzoek blijkt dat de kans op te weinig vitamines en mineralen groter wordt als 20% (of meer) van de energie-inname komt van toegevoegde suikers. Uit een analyse van TNO (2006) blijkt dat het merendeel van de Nederlandse bevolking een voeding gebruikt met een lagere hoeveelheid toegevoegde suikers dan 20% van de energie-inname. De meeste Nederlanders komen uit op een hoeveelheid toegevoegde suikers tussen 10-15% van de energie-inname. Voor het ontstaan van tandcariës speelt de hoeveelheid suikers geen rol. De frequentie is wel belangrijk. Daarom wordt geadviseerd om niet meer dan 7 keer (3 hoofdmaaltijden, maximaal 4 tussendoortjes) per dag te eten of drinken.

Voor meer informatie:
www.kenniscentrumsuiker.nl

Vraag 8

Is suiker natuurlijk/onnatuurlijk?

Antwoord

Suiker is een natuurlijk product.

De groene bladeren van de suikerbiet halen energie uit zonlicht. Deze energie wordt in de vorm van suiker opgeslagen in de biet. De suikerbiet bestaat voor 17% uit suiker en voor de rest uit water en overige stoffen. In de suikerfabriek wordt de biet vervolgens in stukjes geneden en gekookt. Het ruwsap wat dan ontstaat wordt gezuiverd, ingedikt, gecentrifugeerd en uiteindelijk gedroogd.

Kijk voor meer informatie op:
www.suikerinfo.nl
www.suikerunie.nl

Vraag 9

Rietsuiker gezonder dan witte suiker?

Antwoord

Nee, rietsuiker is niet (on)gezonder dan witte suiker.

Kristal-/tafelsuiker wordt gewonnen uit suikerriet én uit suikerbieten. Bij suikerriet zit de suiker (ook wel sacharose genoemd) in de stengel, bij suikerbieten in de wortel. De sacharose uit beide bronnen is identiek, het enige verschil is de groeiwijze. Er is dus geen verschil in voedingswaarde. Rietsuiker is doorgaans wat donkerder van kleur omdat de productiemethode verschilt van bietsuiker. Rietsuiker wordt korter gecentrifugeerd dan bietsuiker, waardoor een kleine hoeveelheid donkerbruine (melasse)stroop achter blijft op de suikerkorrels.

Kijk voor meer informatie op: www.suikerinfo.nl